Пошук по сайту

Постанови Єпархіальних Соборів

Увага

Ви маєте змогу подати свої пропозиції на Патріарший Собор 2015 року на тему:

"Жива парафія - місце зустрічі з живим Христом"

для цього необхідно надіслати листа за адресою: sobor2015@ukr.net

о. Володимир Гуменюк

Молодий християнин у живій парафії

Вступ

Пастирський лист блаженнішого Святослава «Жива парафія, як місце зустрічі з живим Христом» є центральним пунктом стратегії УГКЦ, яка передбачає пошук шляхів для зростання і розвитку окремих парафій по всій території, де існують парафії нашої Церкви. У своєму посланні Його Блаженство звертається до всіх вірних Української Греко-Католицької Церкви: духовенства, монашества і мирян, наголошуючи на конкретних аспектах розвитку парафії, як живої спільноти християн, які її формують, зміцнюють і розвивають, в наслідок чого вона стає місцем зустрічі з живим Христом.

Звичайно, що кожен християни: священик, монах і мирянин повинен в міру можливостей і обставин, які визначають стан у Церкві старатися розвивати парафію, прикладати всіх зусиль для того, щоб та парафія в якій він живе чи служить була дійсно живою парафією – місцем зустрічі з Христом.

Темою цієї доповіді є роль молоді у розвитку окремої парафіяльної спільноти і способи, через які молодь може повинна вносити свій вклад в побудову живої парафії.  У посланні блаженнішого окреслються конкретні напрямки розвитку парафіяльної спільноти: слово Боже, святі таїнства і молитва, служіння ближньому, провід, плекання і служіння єдності, місійний дух парафіяльної спільноти. Сьогодні бажаю разом з вами, дорогі представники молодіжних організацій нашої єпархії, коротко проаналізувати роль нас – молодих християн в реалізації цих головних елементів парафіяльного життя в реальність в кожній окремій парафії, в якій ми проживаємо, а від так і в цілій нашій єпархії.

  1. 1.       Слово Боже

Блаженніший Святослав говорячи про Слово Боже в житті парафії наголошує на двох важливих аспектах біблійному на катехитичному.

«Ми хочемо в наших парафіях наслідувати перших християн, щоб Слово Боже стало основою нашого церковного, парафіяльного життя».

Святе Письмо, справді, є основою буття кожної християнської спільноти, без якої вона не те що не живе, але навіть не існує.

Парафія тоді є живою, коли Слово Боже, в її житті є живим і діяльним, тобто коли вся парафія Його слухає, розуміє і пізнає, тому Його блаженство заохочує душпастирів готуватися до проповідей, на основі Святого Письма. Без сумніву така підготовка покликана до того, щоб ті, хто слухає проповідь священика могли краще засвоїти і сприйняти її.

Але окрім того конечно необхідним є вивчення Святого Письма у наших парафіяльних молодіжних спільнотах під проводом наших священиків, або фахівців-мирян.

Основним завданням кожного християнина, а зокрема молоді, яка є майбутнім в розвитку Церкви є глибше пізнання Святого Письма і його застосування в щоденному житті. З огляду на це є необхідним започаткування біблійних гуртків в молодіжних організаціях та парафіяльних спільнотах для читання і розважання Святого Письма, що, без сумніву зможе стати засобом для залучення молоді до парафіяльного життя конкретних парафій і їхнього подальшого розвитку. Разом з тим Його Блаженство звертає увагу не тільки на вивчення Святого Письма, але й вивчення катехизму, а зокрема катехизму УГКЦ: «Ще одною незамінною книжкою для нашого духовного зростання має стати нещодавно проголошений катехизм УГКЦ – Христос – наша Пасха». Вивчення нашого катехизму є життєво важливим завданням нас, як вірних Української Греко-Католицької Церкви. Катехизм УГКЦ є плодом багатолітнього зберігання і плекання власної церковної традиції тисячолітнього українського християнства. Тому виходячи з пастирського листа Блаженніщого Святослава, необхідно розпочати всебічне вивчення серед молоді катехизму УГКЦ. Для забезпечення цього процесу необхідно, щоб при парафіяльних катехитичних школах були створені спеціалізовані старші класи для вивчення катехизму. На парафіях де поки що немає катехитичних шкіл парохам слід подбати про можливість вивчення катехизму серед молоді. Важливо підкреслити той факт, що для успішного проведення катехитичного служіння серед молоді є необхідною підготовка кваліфікованих катехитів, яка в нашій єпархії повинна здійснюватися на базі дяківсько-катехитичного коледжу.

 

  1. 2.       Святі Таїнства і молитва

Цей пункт пастирського листа Блаженнішого Святослава є центральним елементом життя і діяльності живої парафії, необхідним для того, щоб постійно підтримувати її розвиток. Як і у попередньому пункті свого листа, тут Його Блаженство робить важливий розподіл церковної молитви, який повинен застановити всіх нас над тим, що молитва парафіяльної громади є цілісним і інтегральним елементом її діяльності.

Як ми вже сказали, молодь повинна стати невід’ємною частиною живої парафії, а тому функціонування парафіяльних молодіжних організацій повинно нерозривно поєднуватися з молитвою як публічною так і приватною. Центром літургійного життя парафії є Свята Літургія.

«Зібрана на Божественній Літургії парафіяльна громада, - говорить Блаженніший Святослав, -  єднається зі своїм невидимим Головою – Христом, і з усіма святими й ангелами, творячи в такий спосіб таїнственне єднання неба й землі, дочасності й вічності. Служба Божа, яку законно поставлений священик служить у єдності та від імені свого єпископа, є також часом будування Церкви – Тіла Христового». Виходячи з цих слів, молодь треба активно заохочувати до участі в Божественній Літургії насамперед через ті засоби, про які вже йшлося в нашій доповіді тобто катехизацію, в якій слід пояснювати важливість недільної, або навіть і щоденної участі в Літургії для молоді, як членів парафіяльної спільноти. Для заохочення парафіяльної молоді до участі в Божественній Літургії, слід застосовувати необхідні пасторальні методи. Зокрема служіння окремої Літургії для парафіяльної молодіжної спільноти в намірі її членів, яку мав би служити духівник даної спільноти, або парох  в один з визначених днів місяця.

Важливо підкреслити необхідність участі молодих людей не тільки в Службі Божій, але і в інших богослужіннях, які служаться на парохії.

Важливим кроком в напрямку реалізації молитовної участі молодіжних спільнот у формуванні живої парафії, могло б стати заснування в цих спільнотах молитовних груп, за зразком тих, які діють при Катедральному Соборі нашої єпархії. Саме молодь, як майбутнє Церкви має пропагувати молитовне життя християнської спільноти, яку глава нашої Церкви називає живою парафією. Оскільки Христос є найкращим зразком молитви, жива парафія не може бути місцем зустрічі з Ним без повноцінного молитовного життя.

Саме молитва парафіяльної спільноти, як підсумовує Блаженніший, має стати початком інших форм молитви, а парафія – школою молитви для вірних.

 

  1. 3.       Провід

Одним з головних елементів будь-якої спільноти, і в тому числі парафіяльної є провід. Спільнота власне тим і відрізняється від інших соціальних форм, що вона не є стихійним зібранням людей, а чітко організованою спільнотою, яка має власний провід, який координує її дії в напрямку реалізації мети, якою обумовлюється створення певної спільноти і її діяльність.

Провід парафіяльної спільноти звершується під пастирською опікою єпархіяльного єпископа, оскільки парафія є органічною частиною єпархії, як спільноти Божого народу. Власним пастирем і опікуном парафії є парох, як представник Правлячого Архієрея, який здійснює пастирську опіку над парафією від імені єпископа.  Оскільки молодь є частиною парафіяльної спільноти, то ті хто здійснює пастирську опіку над парафією повинні належним чином подбати про забезпечення опіки молодіжних спільнот в парафіях. На рівні єпархії координаційним органом, який допомагає єпископові здійснювати пастирський нагляд за розвитком молодіжного руху єпархії є молодіжна комісія, котра повинна слідкувати і координувати цей рух. На парафіяльному рівні відповідальним за молодіжний рух є насамперед парох, який може для покращення пастирської опіки над молоддю призначити духівника. Окрім того для кращої координації молодіжного руху на парафії  доречним було б включити голову певної молодіжної спільноти до парафіяльної ради, щоб і молоді християни брали участь в управлінні парафією як спільнотою Божого народу. Саме такий підхід до організації парафіяльного життя, на нашу думку, забезпечить ту живу співпрацю усіх членів парафіяльної громади, про яку згадує у своєму листі Блаженніший Святослав.

 

  1. 4.       Висновок

Як бачимо з вищесказаного, стратегія розвитку нашої Церкви, охарактеризована у вищеназваному пастирському листі її Глави Блаженнішого Святослава, має акцентує нашу увагу на інституції парафії, як місці зустрічі з живим Христом. Саме кожна окрема парафіяльна спільнота має стати таким місцем. У своєму листі Його Блаженство підкреслює основні богословські і пастирські елементи, необхідні для того, щоб парафія була справді живим церковним організмом, а не просто формально створеною юридичною структурою в єпархії.

Всі члени парафіяльної громади кожен у свій спосіб повинні прикладати всіх зусиль для побудови живої парафії.

Велику роль в цьому процесі відіграє молодь. Саме вона покликана стати основою живої парафії, як спільноти Божого народу. В нашій доповіді ми коротко  окреслили основні думки викладені Главою нашої Церкви у його пастирському листі, а також способи участі молодих людей в житті і діяльності окремих парафій, а отже і єпархій Української Греко-Католицької Церкви.

20 вересня, у Кафедральному Соборі Преображення Господнього міста Коломиї відбувся з’їзд понад 100 найкращих представників молодіжних спільнот з усіх деканатів нашої єпархії під назвою «Молодь у живій парафії». Після праці у групах молоді люди дійшли спільної думки, що одними з важливих проблем сьогодення є заміна живого спілкування між молоддю на віртуальне, зокрема через соціальні мережі та інтернет (Голова ТУСК «Обнова» Юлія Борова продемонструвала це на простому прикладі їхньої спільноти: кількість обновлят у соціальних мережах зростає, а реальна присутність на зібраннях зменшується), закритість у собі (проблема полягає у тому, що молода людина у сучасному світі не є відкрита у своїх проблемах перед іншими членами певної спільноти і це призводить до того, що молодь залишається самотня у своїх проблемах та немає звідки почерпнути доброї поради, щоб могти правильно поступити в тій чи іншій ситуації) та егоїзм (бажання, щоб прислухалися тільки до моїх думок чи пропозицій, не рахуючись з думками інших). А отже через це є мала присутність молоді у храмах, на молитовних зібраннях і взагалі зникає зацікавленість до Бога і Церкви. Тому для подолання таких проблем було запропоновано наступні практичні кроки: потрібно зацікавити молодь через проведення таборів, спортивних змагань, конкурсів та концертів, нічних чувань, велопрощ, хресних доріг, пояснення елементарних катехизмових правд (наприклад пояснення символіки та значення Святої Літургії) і розважання Святого Письма, зорганізувати цікаві зустрічі з представниками старших поколінь (молодь пропонує робити зустрічі молоді і старших поколінь для обміну життєвим досвідом). Потрібно змотивувати молодь до праці, давши кожному окреме завдання, привити любов до віри, щоб молода особа не встидалася практично застосовувати свою віру у власному житті. На думку учасників Форуму, при змозі практичної реалізації даних пропозицій молодь на парафії буде діяльною, а парафія буде живою. Також було обговорено труднощі, з якими стикаються молодіжні спільноти у сьогоденні: фінансові питання (як отримати кошти для спільноти (коляда, членські внески, розповсюдження газети)), питання щодо місця проведення спільних зустрічей, відкритість спільнот до нових людей (спільнота не може бути закритим акціонерним товариством).

Сподіваємося що викладені в цій доповіді думки зможуть хоч якось допомогти в розвитку молодіжного руху на парафіях і справді стануть органічним елементом живої парафії – місця зустрічі з живим Христом.