СЛОВО БОЖЕ В БОГОСЛУЖІННЯХ ЦЕРКВИ
ü Літургія Слова, як невід’ємна частина Літургії і Святих Таїнств взагалі, бере свій початок з єврейської синагоги, в котрій все якраз і зосереджувалося довкола читання Святого Писання. Це ввжалося безпосередньою і особливою присутністю Господа (шехіна). «Премудрість вчинила собі дім» (Екл. 24 глава).
ü Як читання Святого Письма, так і євхаристійна частина Літургії є нічим іншим, як актуалізацією, уприсутненням спасіння, над яким учасники призадумуються, якого причащаються, яке засвоюють і яким живуть, прямуючи до небесного Єрусалиму. Змістом постійного голошення Слова Божого є ніхто інший, як сам Христос – Лоґос (Лк. 24:27-44).
ü Літургійна творчість, що постійно примножувала літургійне багатство помісних Церков, поступово стала офіційною і зобов’язуючою хоровою молитвою – Церковним правилом - Часословом. Наші українські Церкви перейняли це багатство у візантійському обряді спочатку церковнослов’янською мовою, а відтак, і українською живою мовою і воно є їхньою об’єднуючою основою молитви.
ü Богогласник – народні пісні та Слово Боже. Окрім усталених церковних наспівів український народ у притаманній йому співучості витворив паралітургійні пісні на народні мелодії. Авторами цих пісень були невідомі і відомі поети, композитори, священики, монахи і монахині та миряни. Ці пісні, зокрема колядки і щедрівки, прості й зворушливі, співають люди у в церкві, в дорозі, вдома і під час прощ та під час народних масових урочистостей.
ü ТАЇНСТВО ПРЕСВЯТОЇ ЄВХАРИСТІЇ
- Слововживання:
- Ламання хліба (τῇ κλάσει τοῦ ἄρτου)
- Вечеря Господня (κυριακὸν δεῖπνον )
- Євхаристія (від євр. бераках, barach тода)
- Ευλογία – («чаша благословення», «τὸ ποτήριον τῆς εὐλογίας»
- Жертва (sacrificium, offerre, sacrificari, oblatio)
- Taїнство, гр. μυστήριον (Св. Йоан Золотоустий)
- Благодарeніє - у слов’ян від гр. εὐ-χᾰριστία
ü ІІ Ватиканський Собор (SC) про Літургію Пресвятої Євхаристії (Євхаристійну Літургію)
- «Священнодія»
- «Через яку»
- «Обрядом»
- «У Церкві»
- «За посередництвом Церкви»
- «відправляється і продовжується»
- «священиче діло Христа»
- «освячення людей і прослава Бога»
ü Святе Письмо і ІІ Ватиканський Собор про способи присутності Господа
- "Де двоє, згодиться просити... де двоє а бо троє зібрані в Ім'я моє, там і я посеред них" (Mт. 18:19-20)
- "Я з вами по всі дні..." (Йо. 14:20-23.28)
- "Ви в мені а я у вас... У мені перебувайте... Я виноградина..." (Йо. 15:4-7)
- "Ісус вірою оселився в серцях..." (Еф. З:17).